רפורמת תמהילים אחידים
רפורמת מסלולי המשכנתאות האחידים יצאה לדרך ב 31.08.22.
הרפורמה נועדה להקל על ציבור נוטלי המשכנתא.
עד כה לקוח שהגיע לבנק קיבל בדרך כלל תמהיל שלישים - שליש פריים , שליש משתנה צמודה, שליש קבועה לא צמודה. לקוח רגיל שאינו בקיא וחסר הבנה וידע בעולם המשכנתאות לא היה יכול לקבל החלטה בזכות עצמו, האם התמהיל שהוצע לו טוב עבורו ומשרת את הצרכים הכלכליים שלו?
לרוב גם לא שוקף בפניו סכום התשלום בתום התקופה.
הלקוח למעשה שבוי בידי הבנק ובידי ההצעה שלפניו ואינו מסוגל לחשב כדאיות כלכלית מדויקת.
ובכן בנק ישראל חייב את הבנקים המסחריים להעני שם זהה לכל התמהילים, על מנת שהלקוח יוכל להשוות בין ההצעות.
התמהילים הם:
1.שליש פריים, שליש משתנה צמודה, קבועה לא צמודה
2.חצי פריים, חצי קבועה לא צמודה
3. 100% ריבית קבועה לא צמודה
הצגת הריבית הכוללת החזויה וסה"כ התשלומים החזוי
כדי להשוות בין בתמהילים השונים ובין הצעות הבנקים השונים, בכל אחד מהתמהילים מוצג גם הריבית הכוללת החזויה, סכום התשלום הראשון וסה"כ התשלומים החזויים במשכנתא. מה זה אומר בפועל?
אם עד עכשיו הבנק הציג רק את הריבית ההתחלתית וסכום ההחזר הראשוני, מעתה הלקוח מקבל תחזית מה יקרה לריבית במשך השנים, ומהי התחזית לאינפלציה.
לצורך העניין מסלול הפריים נתון לשינויים. ורוב הסיכויים שאחוז הריבית שנקבע במעמד החתימה ישתנה. הפריים הוא תנודתי ועלול להשתנות 8 פעמים בשנה. כדי להקל על הלקוח לקבל החלטה מושכלת, הבנק מציג צפי לפריים לשנים קדימה. כמובן, מדובר בסופו של דבר בהשערה מאחר ואין תחזית מדויקת על כלכלת השוק.
שיקוף התחזית נכון גם לשאר המסלולים שהמרכיב שלהם הוא ריבית משתנה.
עוד פרמטר שמסוגל להקל על קהלת החלטה כלכלית מושכלת הוא צפי מדד. אך זה צפוי להשפיע על יתרת הקרן.
לפני הרפורמה ללקוח לא התאפשרה השוואה בין מסלול שהוא צמוד מדד לבין מסלול שהוא לא צמוד. לכאורה הריביות שהתקבלו במסלולים הצמודים זולים יותר מהמסלולים הלא הצמודים.
לאחר הרפורמה הבנק מחויב להציג צפי מדד למשך תקופת המסלול.
לדוגמה, מסלול של 200 אלף ש"ח בריבית קבועה צמודה של 3% למשך 20 שנים. אם מנטרלים את מדד המחירים לצרכן, אז ההחזר החודשי עומד על 1109 שקל לאורך כל התקופה. וסכום התשלומים לבנק בסוף התקופה הוא 266,204 אלף. היום אחרי הרפורמה הבנק מצידגם את צפי המדד לשנים הקרובות, וכמה על פי תחזיות שוק ההון הצפי לתשלום יהיה בסוף התקופה.
אישור עקרוני
עד הרפורמה הפקיד לא היה מוגבל מבחינת זמן למתן אישור עקרוני. לצורך העניין לאחר בקשה לבנק זמן ההמתנה יכל לעמוד גם על חודש ימים.
מה שהקשה על הלקוח בבחינת השוואת בין הבנקים, היות ולאישור עקרוני תוקף של 24 שעות.
היום לאחר הרפורמה, ניתן להגיש בקשה מקוונת ולצפות לתשובה תוך 5 ימי עסקים.
כך ניתן בקלות יותר לערוך השוואות בין הבנקים על מנת להגיע להצעה הכי משתלמת.